Zespół Sudecka

Zespół Sudecka spowodowany jest niewłaściwym funkcjonowaniem nerwów współczulnych, bądź też uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego. Skąd to się bierze? Nieprawidłowości mogą wynikać z wcześniejszych urazów, udaru mózgu, czy zawału mięśnia sercowego. Zaburzenia występujące przy Zespole Sudecka mogą czasami być konsekwencją branych leków. Medykamenty, które najczęściej powodują tę chorobę to leki przeciwgrzybicze, a także te na bazie cyklosporyny oraz kwasu barbiturowego. Niestety, czasami jest jednak tak, że Zespół Sudecka rozwija się w organizmie, a lekarze nie potrafią zdiagnozować jednej, konkretnej przyczyny.

Rozwój Zespołu Sudecka zazwyczaj jest stopniowy. Specjaliści zaznaczają, że objawy mogą przebiegać w trzech fazach. Podczas pierwszej chory może odczuwać silne bóle lub obrzęki dłoni. Rzadziej, ale również zdarza się, że schorzenie dotyka czasami kończyny dolne. Już na początku rozwoju choroby można dostrzec, że skóra jest nadwrażliwa na dotyk, a także mocno ocieplona. Tam, gdzie pojawiają się zmiany, dochodzi do nadmiernej potliwości skóry. Pojawia się także nadmierne owłosienie. Bolesność szczególnie odczuwana jest przy stawach. Po okresie od trzech do sześciu miesiącach zaczyna rozwijać się dalej, a choroba coraz intensywniej daje o sobie znać. W tym czasie mówi się o rozpoczęciu drugiej fazy zaburzeń. Skóra w tej fazie staje się błyszcząca, cienka i niezwykle chłodna. Dochodzi do stopniowego zaniku skóry. Po kolejnych trzech do sześciu miesięcy dochodzi do trzeciej fazy. Wówczas skóra staje się przykurczona i sucha. Najbardziej dotyczy to miejsc w pobliżu stawów. Charakterystyczne dla tej fazy jest to, że chora kończyna zaczyna wyglądać jak szpony.

Jak dochodzi do diagnozy tej choroby? Najczęściej stwierdzenie Zespołu Sudecka poprzedzone jest wywiadem przeprowadzonym przez lekarza. To lekarz, na podstawie analizy objawów klinicznych oraz obrazu RTG chorej kończyny, stwierdza, czy mamy do czynienia właśnie z tą chorobą. Na zdjęciu rentgenowskim dostrzec można bowiem zanik kości.

Kolejne ważne pytanie brzmi: jak należy leczyć Zespół Sudecka? Początkowo stosuje się leczenie farmakologiczne. Później do terapii dołącza się fizjoterapię lub rehabilitację, aby przywrócić sprawność chorym kończynom. Jeśli zaś dojdzie do niedokrwienia kończyny może być konieczne chirurgiczne udrożnienie. Niektórym pacjentom zaleca się także dodatkowo pomoc psychologiczną, która pomoże im uporać się ze zmianami w ich życiu, jakie wywołuje Zespół Sudecka.