Leczenie biologiczne nową nadzieją dla chorych

Choć środki i leczenie biologiczne znane są lekarzom i farmaceutom od wielu lat, to ciągle wzbudzają wiele kontrowersji. Jednak i w tej materii zaczyna się coś zmieniać, a coraz więcej osób pracujących w branży medycznej widzi w biologicznych sposobach leczenia nowe szanse i perspektywy.

Skuteczne leczenie biologiczne jest coraz bardziej możliwe dzięki nieustanemu rozwojowi zarówno tradycyjnej medycyny, jak i biotechnologii. Najnowsze badania wykazują, że biologiczne leki pozwalają leczyć coraz więcej różnorodnych schorzeń. Dla wielu chorych na różne przypadłości to światełko w tunelu oraz długo wyczekiwana nadzieja.

Leki biologiczne powstają z naturalnie występujących w organizmie człowieka aktywnych cząsteczek. Sposób ich wyodrębnienia, czy też przeznaczenia warunkuje to jakie zachowania niektórych białek mogą naśladować te cząsteczki w naszym organizmie. Co ważne, mogą one mieć również wpływ na zachowania pomiędzy biologicznymi cząsteczkami czynnymi, a także mieć wpływ na oddziaływanie receptorów komórkowych. Znakomitym przykładem biologicznego leku jest insulina wydzielana przez trzustkę – wykorzystuję się ją w przypadku leczenia cukrzycy. Innym, acz podobnym przykładem może być erytropoetyna – hormon peptydowy, który produkowany jest przez nerki i wątrobę; lub somatotropina – hormon wzrostu. Środkami biologicznymi są także niektóre immunosupresanty.

Celem leków biologicznych jest przede wszystkim wpływ na układ immunologiczny człowieka. Zawarte w tych środkach przeciwciała mogą stabilizować, bądź hamować niektóre procesy zapalne. Mają również wpływ na procesy autoimmunologiczne lub immunologiczne, do których dochodzi w ludzkim ciele.

Wsparciem dla środków i leczenia biologicznego jest we współczesnej medycynie inżynieria genetyczna. Dzięki niej nawet z małej próbki można uzyskać odpowiednią dawkę leku.

Większość pacjentów chwali sobie przyjmowane leki. Zdarzają się jednak przypadki chorób, kiedy stosowana terapia biologiczna prowadzi do niebezpiecznych powikłań. Takimi powikłaniami mogą być: niewydolność serca, wirusowe zapalenie wątroby typu B, chorobotwórcze zmiany w układzie krwionośnym bądź nerwowym, a nawet niektóre choroby nowotworowe, jak białaczka, czy chłoniak. Jak pokazują badania, leczenie biologiczne nie może być stosowane u każdego pacjenta, ponieważ nie każdy dobrze na nie reaguje. Zanim rozpocznie się taką kurację należy zatem zwrócić się do lekarza, który stwierdzi, czy są jakiekolwiek przeciwwskazania. Trzeba również pamiętać, że farmaceutyki o charakterze biologicznym w naszym kraju nadal są bardzo drogie. Nie każdego pacjenta na nie po prostu stać.