Terapia manualna

Terapia manualna, która jest zarazem sposobem badań, jak i sposobem leczenia zajmuje się odnajdowaniem oraz leczeniem zaburzeń funkcjonalnych w układzie ruchu.

Leczenie tą metodą polega na swoistej prowokacji określonych tkanek, dzięki temu w badaniu udaje się ustalić, jakie struktury są zaburzone, można także dojść do tego, co w organizmie zostało uszkodzone. Terapia daje też możliwość dowiedzenia się, jakie są przyczyny schorzeń i skąd się wzięła choroba.

Bardzo często jest tak, że przyczyna dolegliwości związana jest ze złymi proporcjami pomiędzy możliwościami tkanek do przenoszenia obciążenia a samym obciążeniem. Terapia manualne stawia sobie zatem za cel likwidowanie tych dysproporcji, poprzez przywrócenie równowagi pomiędzy mięśniami, stawami oraz strukturami nerwowymi. Można zarówno wykorzystywać w tym celu aktywne formy ćwiczeń, jak i pasywne sposoby mobilizacji. Ćwiczenia mają na celu wzmacniać oraz prowadzić do stabilizacji. Specjaliści często polecają również dodatkowe formy i ćwiczenia, które będą wspierać terapię manualną.

Od dawna do terapii manualnej sięgają ortopedzi. Coraz częściej korzystają z tej terapii również specjaliści z innych dziedzin (z chirurgii, traumatologii, neurologii, czy geriatrii). Niemal w każdym zaburzeniu układu ruchu o charakterze odwracalnym można stosować terapię manualną. Jeśli lekarze odradzają tą terapię musi to wynikać z konkretnych ograniczeń zdrowotnych pacjenta – mowa tu na przykład o dokuczliwym bólu, ograniczonej ruchomości, czy zmniejszonej zdolności do przejęcia odciążenia.

Pozytywnie na temat terapii manualnej wyraża się The International Federation of Orthopeadic Manipulativ Therapist, jest to stowarzyszenie zrzeszające grupę wykwalifikowanych terapeutów z całego świata, którzy specjalizują się w leczeniu schorzeń neuro-mięśniowo-schorzeniowych. Ponadto stowarzyszenie to określa również standardy edukacyjne i kliniczne dotyczące fizjoterapii i różnorodnych sposobów rehabilitacji, wykorzystywanych w celu leczenia schorzeń.