Leczenie ultradźwiękami

Choć dla wielu z nas leczenie ultradźwiękami brzmi zaskakująco, a nawet nieco groteskowo, to jest to metoda mocno zaawansowana i coraz częściej stosowana do leczenia różnych schorzeń i ludzkich przypadłości. Co najczęściej leczy się tą metodą?

Zabiegi te polegają na oddziaływaniu na organizm ludzki ultradźwiękami, czyli drganiami o częstotliwości powyżej 20 000 Hz. Stosuje się je na odsłoniętą skórę w okolicy miejsca dotkniętego chorobą. Chyba każdy w tej chwili zadaje sobie pytanie, skąd biorą się te dźwięki. Otóż, ultradźwięki są wytwarzane przez wyspecjalizowaną do tego głowicę. Następnie są przekazywane tkankom w taki sposób, aby wywołać w nich działanie cieplne, fizykochemiczne i mechaniczne. Używanie tej metody powoduje, że w tkankach dochodzi do tak zwanego „mikromasażu”. Działanie ultradźwiękami może mieć charakter miejscowy oraz ogólny. W przypadku tego pierwszego, może to być działanie mechaniczne (wówczas mamy do czynienia z mikromasażem tkanek miękkich), działanie fizykochemiczne (wówczas dochodzi do przemiany i rozpadu białek), a także działanie cieplne (dochodzi do powstania ciepła endogennego).

Jeśli mowa zaś o działaniu ogólnym tej metody, to wówczas mamy na myśli zastosowanie ultradźwięków do działań przeciwbólowych, hamowania procesów zapalnych, wyzwalania substancji histominopodobnych, hamowania układu współczulnego, wpływu na enzymy ustrojowe, rozszerzenia naczyń krwionośnych, powstawania związków aktywnych biologicznie, zmniejszania napięcia mięśni, przyśpieszania wchłaniania tkankowego.

Warto też wymienić konkretne przykłady schorzeń i chorób, do których wykorzystuje się metodę leczenia ultradźwiękami. Jest to ostroga piętowa, owrzodzenie golenii, nerwoból nerwu trójdzielnego, zespoły bólowe rwy kulszowej, pleców, krzyża, łokcia, bądź barku. Jak widać, leczenie ultradźwiękami ma szeroką gamę zastosowań. Jest to kolejna skuteczna i ciągle rozwijająca się metoda wsparcia leczenia rehabilitacyjnego. Przed zastosowaniem tej formy leczenia dobrze jest skonsultować się z lekarzem lub rehabilitantem.