Krioterapia

Leczenie zimnem, czyli krioterapia to metoda leczenia znana i stosowana od wielu lat. Zastosowanie tej metody coraz bardziej się rozszerza i dotyczy coraz więcej schorzeń i chorób.

Krioterapia to nic innego jak leczenie zimnem, a zatem metoda ta polega na przyłożeniu bardzo zimnej temperatury do miejsca dotkniętego chorobą. Robi się to za pomocą specjalnego aplikatora. Aby zabieg był skuteczny i przyniósł oczekiwane rezultaty proces zamrażania i rozmrażania musi być kilkakrotnie powtórzony podczas jednego cyklu. Współczesna aparatura pozwala na przeprowadzenie miejscowych zabiegów krioterapii.

Krioterapia może działać na ludzki organizm na dwa różne sposoby. Po pierwsze ma znaczenie biochemiczne, co oznacza, że powoduje szybsze rozszerzanie się naczyń krwionośnych i wspomaga reakcje przekrwienne. Po drugie, krioterapia ma także zastosowanie fizykalne, powoduje zwężanie naczyń krwionośnych, wykorzystując działanie zimna o temperaturze -75 stopni Celsjusza.

Zabieg miejscowej krioterapii działa przeciwbólowo, zmniejsza powstałe obrzęki, rozluźnia mięśnie, zmniejsza aktywność procesów zapalnych, zwiększa siły mięśniowej, zwiększa zakres ruchu w miejscu leczonych stawów.

Krioterapia znacząco wpływa na stan funkcjonalny i kliniczny pacjentów, dzięki temu dochodzi do skrócenia okresu rehabilitacji. Metodę tę można stosować w przypadku reumatoidalnego, młodzieńczego, przewlekłego, łuszczycowego, reaktywnego zapalenia stawów, zesztywniającego zapalenia kręgosłupa, przewlekłego zapalenia kręgosłupa szyjnego, chorób reumatycznych tkanek mięśni, zespołu bolesnego barku, urazów sportowych i pooperacyjnych, naderwania ścięgien i mięśni, uszkodzenia łękotki, zwichnięcia i skręcenia urazowego stawów. Ponadto krioterapia jest wykorzystywana do zwalczania przewlekłego i patologicznego bólu, czy tez do zwalczania ośrodkowej i odruchowej spastyczności mięśni podczas stosowanie rehabilitacji neurologicznej. Krioterapia to także sprawdzona i ceniona metoda leczenia różnorodnych kontuzji do jakich doszło w organizmie wyczynowych sportowców.