Elektrolecznictwo

Metoda, jaką jest elektrolecznictwo często zamiennie określa się również metodą TENS (nazwa ta pochodzi od angielskiego Transcutaneous Electrical Nervous Stimulation, czyli Przezskórna Elektryczna Stymulacja Nerwów. Na czym polega ta metoda? Komu najbardziej służy? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Wykonywanie zabiegów leczniczych metodą TENS odbywa się przy wykorzystaniu urządzeń, które generują impulsowe prądy o dość niskich częstotliwościach, od 2 do 200 Hz. Na organizm chorego prądu przenoszone są poprzez skórę, w tym celu wykorzystywane są naskórne elektrody.

Poprzez stymulacji nerwów dochodzi do pobudzenia naturalnych mechanizmów regeneracyjnych i obronnych organizmu – oczywiście, w przypadku, gdy funkcjonowanie tych mechanizmów zostało zaburzone w wyniku choroby bądź też w przypadku odczuwania bólu. Należy pamiętać również o tym, iż metoda TENS jest formą uzupełniającą leczenie. Najważniejsze zalety tej metody to brak przeciwwskazań w związku z zażywaniem innych leków, wzmacniania systemu immunologicznego całego organizmu. Elektrolecznictwo przez specjalistów oceniane jest jako zabieg o wysokiej skuteczności.

W ramach elektrolecznictwa wykorzystywane są między innymi prądy diadynamiczne Bernarda. Tak, jak w przypadku wszystkich prądów elektrycznych, tak i w przypadku prądów diadynamicznych Bernarda podczas zabiegu dochodzi do rozszerzenia naczyń krwionośnych. W następstwie dochodzi do wzmożenia aktywności naczynioruchowej, tkanki są lepiej ukrwione, lepiej funkcjonują także procesy związane odżywianiem oraz przemianą materii. To wszystko zaś wpływa na bardziej skuteczne leczenie różnych stanów chorobowych. Zabieg wspiera szczególnie stan pacjenta, który zmaga się z obrzękami pourazowymi bądź zaburzeniami ukrwienia obwodowego. Ponadto prądy diadynamiczne wykorzystywane są w przypadku leczenia nerwobóli, zespołów naczyniowych, zapaleń okołostawowych, chorób związanych z zanikiem mięśni, chorób zwyrodnieniowych stawów, zespołów bólowych choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa i wielu innych.

Elektrolecznictwo to także elekastymulacja mięśni, podczas której stosowany jest prąd stały impulsowy – płynie on z przerwami. Podczas tego zabiegu elektrody umieszczane są na skórze pacjenta. Głównym zadaniem tego zabiegu jest pobudzenie mięśni do skurczu. Podczas zabiegu mięśnie kurczą się, a zarazem odpoczywają w rytm pulsującego prądu. Ta forma leczenia wykorzystywana jest przede wszystkim do odbudowywania mięśni.

Mówiąc o elektrolecznictwie nie można pominąć metody, jaką jest galwanizacja. Metoda ta polega na stymulacji mięśni i nerwów za pomocą prądu galwanicznego. Zabieg polega na przyłożeniu elektrody w określone miejsce. Galwanizacja może okazać się skuteczną metodą leczenia w przypadku, gdy pacjent zmaga się z zespołami bólowymi związanymi z chorobą zwyrodnieniową stawów kręgosłupa, rwą kulszową, zespołem rwy kulszowej, nerwobólami splotu barkowego. Metoda ta odnalazł również zastosowanie w leczeniu bolesności okolicy szyjnego odcinka kręgosłupa, potylicy bądź pasa barkowego, nerwu międzyżebrowego. Galwanizacja wykorzystywana jest także do leczenia zespołów naczyniowych w chorobie Raynauda, do leczenia migreny, samorodnej sinicy kończyn, zapalenia okołostawowego stawu ramiennego lub łokciowego, porażenia obwodowego nerwu twarzowego, półpaśca, obrzęki wywołanych zaburzeniami odżywiania.
Nie można także zapomnieć o coraz bardziej popularnej metodzie, która polega na wykorzystywaniu prądów inferencyjnych. Podczas zabiegu stosuje się prąd zmienny o średniej częstotliwości, wynoszącej od 0 do 100 Hz. Prądy inferencyjne mają zdolność działania przeciwbólowego. Ponadto wpływają pozytywnie na krążenie obwodowe, a także powodują zmniejszenie napięcia współczulnego układu nerwowego.

Jeszcze jedną metodą stosowaną w ramach elektrolecznictwa jest jonoforeza. Polega ona na wykorzystaniu prądu stałego, który wprowadza przez skórę lek. Metoda ta ma zastosowanie w działaniu przeciwbólowym, przeciwzapalnym, dodatkowo zmniejsza też napięcie mięśni.

Autor: Pawel Mallek