Laseroterapia

Rehabilitacja ma dziś wiele specjalistycznych dziedzin, wiele z nich sięga po coraz bardziej zaawansowane i innowacyjne sposoby leczenia. Takim przykładem może być laseroterapia, która znakomicie przyjęła się zarówno w Europie, jak i w naszym kraju.

Laseroterapia polega na oddziaływaniu energii promieniowania laserowego na chore bądź uszkodzone tkanki. Metoda ta ma charakter bodźcowy, podczas której dostarcza się na chore miejsca wiązki światła laserowego. Muszą one mieć odpowiednią moc oraz wykazywać odpowiednią długość fal.

W początkowej fazie leczenia laser wykorzystywany jest do biologicznej stymulacji tkanek. Następnie wykorzystuje się go także do regeneracji oraz do normalizacji błon komórkowych zarówno tkanki kostnej, jak i tkanki miękkiej. W ten sposób dochodzi do pobudzenia organizmu, który jest wówczas w stanie wytwarzać substancje przeciwbólowe. Dochodzi także do przyspieszenia gojenia się ran.

Laseroterapia znalazła szerokie zastosowanie zarówno w leczeniu chorób reumatologicznych, ortopedycznych, ale także odkryto jej duże znaczenie w działaniu przeciwbólowym.

W przypadku schorzeń reumatologicznych i ortopedycznych wymienić można zastosowanie laseroterapii w przypadku: wysiękowego zapalenia stawów, reumatoidalnego zapalenia stawów, zniekształcającego zapalenia stawów kręgosłupa, zapalenia kostno-stawowego, przewlekłych i ostrych bólów okolicy lędźwiowych, czy w przypadku zespołu kanału nadgarstka, zespołu Sudecka, czy innych zespołów bólowych. Laseroterapia może okazać się również bardzo skuteczną formą leczenia, jeśli chory cierpi na entezopatię, zapalenie pochewek ścięgnistych. Może również być dobrą formą leczenia w przypadku skręceń, zwichnięć, uszkodzeń więzadła, stłuczeń mięśni oraz tkanek miękki, w przypadku uszkodzenia nerwów obwodowych, podbiegnięcia krwawego, czy także w przypadku leczenia licznych ran.

Nie można pominąć faktu, iż laseroterapia ma również swoje zastosowanie w działaniu przeciwbólowym, wskazanym w wielu różnorodnych przypadkach. W tym przypadku laser może wzmacniać wydzielanie endorfin, ponadto może wpływać na stymulowanie regeneracji obwodowych aksonów po uszkodzeniu nerwów. Może także odpowiadać za hyperpolaryzację błon komórek nerwowych. Jak widać form i sposobów zastosowania laseroterapii jest naprawdę sporo. Zawsze jednak zanim podejmie się decyzję o stosowaniu tego leczenia, należy skonsultować się z lekarzem lub specjalistą. Właściwie trudno znaleźć przeciwwskazania do zastosowania laseroterapii, ale lepiej wykluczyć wszelkie, możliwe zagrożenia dla naszego zdrowia.

To lekarz powinien ustalić, czy jest potrzeba stosowania laseroterapii oraz ustalić hipotetyczne rezultaty tego leczenia. Laseroterapia jest często stosowana jako terapia uzupełniająca do innych, bardziej tradycyjnych form leczenia, czy też rehabilitacji. Wiele wskazuje jednak na to, że z każdym rokiem będzie to coraz chętniej wykorzystywana forma terapii, z której korzystać będą pacjenci z różnymi schorzeniami oraz w różnym wieku.