Magnetoterapia

Magnetoterapia to jedna z licznych form rehabilitacji. Metoda ta leczy za pomocą pulsującego pola magnetycznego o niskiej częstotliwości.

Magnetoterapia odpowiada za wzbudzanie cząstek i atomów w naszym organizmie. Zwiększenie aktywności cząsteczek wpływa na przyspieszenie metabolizmu. Dochodzi do rozszerzenia naczyń krwionośnych, ponadto zmniejsza się krzepliwość krwi. Do tego dochodzi zdolność płytek krwi do zlepiania się, co z kolei powoduje zwiększanie wychwytywania tlenu.

Na leczenie w oparciu o magnetoterapię po raz pierwszy wpadł James Maxwell. Naukowiec ponad sto lat temu, jako jeden z pierwszych rozpoczął wykorzystywanie impulsowego pola magnetycznego. Z biegiem czasu jego forma terapia zyskała na popularności, a sięgać po nią zaczęli także inni specjaliści. Do dziś korzystają z niej lekarze różnej specjalności. Magnetoterapia znalazła swoje zastosowanie między innymi w reumatologii, ortopedii, czy w przypadku leczenia chorób wewnętrznych. Jak widać, ma szerokie zastosowanie, chętnie wykorzystywane w różnych dziedzinach medycyny. Ten rodzaj terapii wykorzystywany jest podczas leczenia różnego rodzaju urazów, począwszy na zwykłych kontuzjach, zwichnięciach i złamaniach, skończywszy na chorobie zwyrodnieniowej stawów, czy bólach i urazach mięśni i stawów. Magnetoterapia znalazła swoje zastosowanie również w przypadku leczenia chorób reumatycznych, objawiających się zwyrodnieniem, stanami zapalnymi, czy osteoporozą. Terapia ta przynosi również swoistą ulgę pacjentom, którzy właśnie przeszli jakąś operację. Najczęściej stosuję się ją w stanach pooperacyjnych po operacji mięśni, ścięgien, przepukliny lub przy zaawansowanym leczeniu poparzeń. Coraz częściej ten rodzaj fizjoterapii zalecają też lekarze osobom, które zmagają się z chorobami naczyniowymi, chorobami serca, chorobami centralnego i obwodowego systemu nerwowego. Tu wskazuje się między innymi na osoby cierpiące na neuralgię, czy niedowład. Co zaskakujące, magnetoterapię stosuje się również w leczeniu chorób dolnych i górnych dróg oddechowych (między innymi przy zapaleniu zatok, zapaleniu oskrzeli, astmy, czy zapaleniu ucha). Można również stosować magnetoterapię w przypadku stanów psychosomatycznych, jak zespół nadpobudliwego jelita, nieżyt żołądka, owrzodzenie dwunastnicy i żołądka, czy wrzodziejące zapalenie okrężnicy. Lekarz może też zalecić magnetoterapię w przypadku schorzeń geriatrycznych, związanych na przykład z zapaleniem gruczołu krokowego, czy problemami klimakterycznymi.

Magnetoterapia nie jest tradycyjną formą fizjoterapii. W przeciwieństwie do znanych, acz konwencjonalnych metod, magnetoterapia działa na organizm bardzo głęboko, mogąc dokonywać dużych zmian. Przed jej użyciem konieczna jest dobra i prawidłowa diagnostyka, która zapobiegnie niewskazanemu działaniu tej terapii. Warto dodać, że obecnie podczas leczenia stanów zapalnych magnetoterapia to właściwie najskuteczniejsza forma terapii.

Specjaliści zgodnie przyznają, iż leczenie polem magnetycznym jest bezpieczne.