Stwardnienie rozsiane

Stwardnienie rozsiane – opis choroby

Po raz pierwszy w sposób najbardziej obszerny o stwardnieniu rozsianym opowiedział naukowiec Jean-Martin Charcot. Wyjaśnił on również trzy objawy stwardnienia: dyzartria, ataksja oraz drżenia. Objawy te opisywane są jako triada Charcota. Pierwsze objawy stwardnienia rozsianego można zaobserwować u chorych już dość wcześniej. Przeważnie w wieku od 20 do 40 roku życia. Często bywa tak, że te pierwsze objawy są zwyczajnie bagatelizowane przez chorych. Wynika to z faktu, iż nie utrudniają one szczególnie życia. Może to być bowiem długo nieustępujące zmęczenie, bóle głowy, zawroty głowy, czy problemy z utrzymaniem równowagi. Objawy te często nie są również dobrze zdiagnozowane przez lekarzy, którzy w przypadku występowania takich objawów zalecają odpoczynek lub zapisują witaminy.

Trzeba pamiętać, że stwardnienie rozsiane jest związane z nieprawidłowo działającym układem immunologicznym. Limfocyty T, których zadaniem jest ochrona naszego zdrowia przed bakteriami i wirusami, nie spełniają swojego zadania. Zamiast tego przechodzą barierę „krew – mózg”, co skutkuje zaatakowaniem białkowej otoczki, która chroni nerw.

Poza wspomnianymi już objawami, może pojawić się cały szereg innych niepokojących oznak zagrażających zdrowiu. Stwardnieniu bardzo często towarzyszą zaburzenia czuciowe, takie jak przeczulica, parestezje, czy niedoczulica. Ponadto chory ma uczucie osłabienia siły mięśniowej, co dokuczliwie wpływa na problemy z poruszaniem, czy sprawnością fizyczna. Częste są również problemy z mową, przełykaniem pokarmów, a także problemy z widzeniem. Chorzy skarżą się między innymi na podwójne widzenie. Problemem wielu chorych jest także kwestia nietrzymania moczu, a także nagłe parcie, czy zatrzymanie moczu, zaparcia. Zdarzają się także chorzy, którzy zaobserwowali u siebie tak zwany objaw Lhermitte'a, polegający na uczuciu „przebiegania prądu”. Dotkliwy jest też ból towarzyszący SM. Bardzo często ból występuje w okolicy kończyn dolnych. Może również pojawić się mrowienie w różnych częściach ciała.

Zazwyczaj pierwsze objawy poprzedzone są ogólnoustrojową infekcją, urazem, bądź nasilonym wysiłkiem.

Autor:
Paweł Mallek