Choroba Schildera

Choroba Schildera – opis zaburzeń

Choroba Schildera jest chorobą, która występuje rzadko. Niestety, to poważne schorzenie jest niczym innym jak rozlanym stwardnieniem mózgu. Najczęściej z chorobą tą zmagają się dzieci w wieku od piątego do czternastego roku życia. Jak objawia się ta choroba? Jak można z nią walczyć i jej przeciwdziałać?

Choroba Schildera uznawana jest przez lekarzy, jako jeden z wariantów stwardnienia rozsianego. Choroba związana jest z sytuacją patologiczną ludzkiego układu nerwowego. Polega zatem na rozpadzie osłonek mielinowych w obwodowym układzie nerwowym lub w układzie ośrodkowym. Objawy choroby bardzo często mylone są z objawami, które towarzyszą stwardnieniu rozsianemu. Chory cierpi na zaburzenia równowagi, ma drgawki, występuje afazja (czyli zaburzenia funkcji mowy), pojawia się słabość mięśni, częste bóle i zawroty głowy, zaburzenia związane z mową i widzeniem, drżenie kończyn, wymioty, a nawet zmiany osobowości. Pojawienie się tych objawów nie należy bagatelizować.

Po raz pierwszy w badaniach naukowych o tej chorobie powiedział Paul Schidler, od nazwiska badacza ustalono nazwę schorzenia. Lekarz opisał tę chorobę w 1912 roku. Dopiero ponad dziesięć lat później tę chorobę w sposób szczegółowy opisał Edward Flatau.

Dotąd nie stworzono jednego sposobu walki z chorobą. Niektórym pacjentom lekarze zalecają stosowanie kortykosteroidów (leków, które działają przeciwzapalnie, przeciwalergicznie oraz immunosupresyjnie). W wielu przypadkach leczenie związane jest z fizjoterapią, bądź terapią zajęciową. Konsultacja z fizjoterapeutą powinna zostać przeprowadzona, jak najszybciej w celu wybrania odpowiednich zajęć już na początku choroby. Należy również dołożyć wszelkich starań, aby terapia miała charakter ciągły. Przykładem podobnego leczenia zachowawczego może być też zastosowanie odpowiedniej diety.
Ważne jest, aby leczenie podjąć jak najszybciej. Pozwoli to podjąć skuteczne sposoby walki z chorobą i uratować życie chorego.

Autor:
Paweł Mallek