Artroza

Choć nazwa tej choroby może być dla wielu słabo znana, to schorzenie to jest dość popularne. Na czym polega? Czym się objawia? Jak się je leczy? Jaki wpływ ma na nią rehabilitacja? Na te i inne pytania, odpowiadamy w poniższym artykule.

Artroza to choroba, która polega na zbyt wczesnym zużyciu, a w konsekwencji zwyrodnieniu tkanek odpowiadających za budowę stawów. Mowa tu o chrząstce stawowej, warstwie podchrzęstnej kości, torebce stawowej, płynie stawowym, więzadłach oraz mięśniach. Podczas choroby następuje uszkodzenie chrząstki stawowej. Następnie dochodzi do przebudowy kości z tworzeniem wyrośli kostnych. Powstają tak zwane osteofity. Warstwa podchrzęstna twardnieje, a także powstają torbiele podchrzęstne.

Co sprawia, że mamy do czynienia z chorobą zwyrodnieniową? Na tę sytuację wpływać mogą zarówno czynniki biologiczne, jak i mechaniczne (urazy, wypadki). Czynniki te wpływają bezpośrednio na destabilizację procesów syntezy chrząstki stawowej oraz jej degradacji. Trzeba pamiętać, iż choroba dotyka wszystkie tkanki stawu. W organizmie chorego pojawiają się zarówno morfologiczne, biochemiczne, jak i molekularne zmiany komórek macierzy. Zmiany te mogą prowadzić do owrzodzeń, rozmiękania, zmniejszenia masy chrząstki stawowej, do powstawania osteofitów oraz torbielek podchrzęstnych, włókienkowatości.

To co najbardziej dokuczliwe w chorobie zwyrodnieniowej to ból stawowy. Często występuje także ograniczona ruchowość stawowa.

Do rozwoju artrozy przyczynia się wiek chorego. Częściej choroba atakuje osoby starsze. Lekarskie statystyki podają również, iż częściej schorzenie to dotyczy kobiet. Lekarze sugerują, że na chorobę wpływ mają czynniki, które trudno dokładnie określić – między innymi szereg czynników wrodzonych. Częściej chorują osoby z nadwagą. Na rozwój choroby wpływ ma także rodzaj wykonywanej pracy zawodowej, to czy uprawiamy sporty i jaka jest to forma aktywności fizycznej, czy mamy problemy z gospodarką hormonalną naszego organizmu.

Zwyrodnienia można rozróżnić ze względu ma miejsce ich występowania. A zatem, wyróżniamy koksartrozę występującą w stawie biodrowym, gonartrozę, która obejmuje staw kolanowy oraz sponyloartozę, która atakuje kręgosłup.

Najważniejsze pytanie brzmi tak naprawdę „jak leczy się tę chorobę?”. Sposobów jest wiele. Są one jednak uzależnione od tego, jak mocno rozwinęła się choroba, jaki rodzaj artrozy dotyczy danego pacjenta. Leczenie rozpoczyna się od podania odpowiednich środków farmakologicznych. W dalszej części leczenia najczęściej zaleca się zmianę stylu życia, odpowiednią dietę, a także wsparcie ze strony rehabilitantów. Bardzo dobrze jest skorzystać z turnusu rehabilitacyjnego. Wcześniej jednak należy upewnić się, czy powinniśmy zastosować kinezyterapię, czy fizykoterapię. W niektórych przypadkach konieczna jest także wizyta u psychologa – trzeba bowiem pamiętać o tym, że choroba ta mocno zmienia nasze dotychczasowe życie. Kiedy lekarz nie potrafi ustalić przyczyny choroby, w leczeniu skupia się na likwidowaniu objawów.