Migrena

Migrena – ból, którego nie można bagatelizować

Migrena dotyczy wielu ludzi. Przeważnie jednak ją ignorujemy, traktując jako normalny i typowy ból głowy. Zanim zbagatelizujemy objawy migreny, zastanówmy się nad jej przyczynami i patogenezą. Dlaczego migrenowcy powinni skorzystać z turnusu rehabilitacyjnego?

Czym jest migrena?

Migrena jest rodzajem uporczywego, dokuczliwego bólu występującego przeważnie z jednej strony głowy. Ból pulsuje, czasami mamy wrażenie, że jest jak tykająca bomba, która zaraz eksploduje. Czas trwania migreny może być bardzo różny. Ból może trwać cztery godziny, a może trwać nawet trzy dni. Różny może być też stopień nasilenia bólu migrenowego. Są osoby, które normalnie funkcjonują podczas migreny, jest też spora grupa ludzi, którzy w czasie odczuwania bólu migrenowego nie są w stanie normalnie funkcjonować. Często bóle nasilają się pod wpływem silnych bodźców stresowych, lęku, czy intensywnego wysiłku fizycznego. Bardzo często chorobie towarzysz nudności, omdlenia, uczucie słabości. Osoba cierpiąca na migrenę często ma tak zwaną fotofobię, czyli światłowstręt. Jest też bardziej podatna na zapachy. Przed napadem migrenowym może dojść do pojawienia się tak zwanej aury. Jest to stan, w którym chory cierpi na ubytki widzenia, pojawiają się mroczki przed oczami, można odczuwać niedowład, czasami także afazja związana z zaburzeniami funkcji mowy. Jak widać migrena to nie tylko ból głowy, ale szereg bardzo poważnych i niebezpiecznych dla zdrowia.

Rodzaje migreny

Można wyróżnić kilka charakterystycznych typów migreny. Najbardziej podstawową jest migrena oczna, zwana też migreną klasyczną. Ta migrena objawia się zaburzeniami neurologicznymi, które często związane jest z problemami niedowidzenia. Chory ma obniżoną ostrość wzroku, a nawet dojść może całkowitej, krótkotrwałej ślepoty. Oczna migrena często wiąże się z nudnościami, osłabieniem i wymiotami.

Okoporaźna migrena to bóle głowy, którym towarzyszy częściowe bądź nawet całkowite porażenie mięśni okoruchowych. Pacjent odczuwa opadnięcie powieki, upośledzone zostają gałki oczne. Często występuje podwójne widzenie.

Wyróżniamy też migrenę skojarzoną, zwaną porażenną. Daje ona silne, pulsujące bóle głowy. Pojawiają się też objawy typowe dla parestezji, afazji, czy dyzartrii.

Specjaliści wyróżniają również tak zwany stan migrenowy. Mówimy o nim wtedy, gdy dolegliwości migrenowe utrzymują się dłużej niż 72 godziny. Zaburzeniom towarzyszyć mogą silne wymioty, które zakłócają gospodarkę wodno-elektrolitową naszego ciała. Ponadto objawom towarzyszyć może wydzielina z nosa oraz łzawienie. Można także wymienić tak zwany śnieg optyczny, jest to nic innego, jak przewlekła aura migrenowa. Nie zawsze towarzyszy jej ból głowy.

Rozpoznanie i leczenie

Migrena najczęściej wynika z naszych genetycznych predyspozycji do zachorowania. Jeśli ktoś ma skłonności do nadwrażliwości w reakcjach neuronaczyniowych będzie miał większe problemy z zachorowaniem na migrenę. Ponadto podłożem choroby może być również zakłócone funkcjonowanie kory mózgowej.

Jak leczyć migrenę? Sposobów jest wiele, przeważnie jednak sięga się po rozwiązania farmakologiczne. Jednak to lekarz powinien dobrać nam odpowiednie leki i specyfiki w zależności od tego z jakim typem migreny mamy do czynienia. Często stosuje się również ziołolecznictwo. Ten sposób leczenia także powinien odbywać się w oparciu o konsultacje lekarskie.

Warto leczyć migrenę jeszcze zanim się pojawi. Temu służyć mogą między innymi turnusy rehabilitacyjne. Nie zapominajmy, że bóle migrenowe powstają na skutek stresu, zmęczenia i przemęczenia organizmu. Podczas turnusu rehabilitacyjnego migrenowiec dowie się, jak zrelaksować swój organizm, jak wyzbyć się nagromadzonych w ciele złych emocji, stresu, lęków i nerwów. Na pewno na zniwelowanie objawów migrenowych wpłyną także specjalistyczne zabiegi oferowane podczas typowych turnusów. Podczas wizyty w ośrodku rehabilitacyjnym, poinformujmy personel, że borykamy się z problemem uporczywych migren.