Choroba Raynauda

Zespół Raynauda to rodzaj napadowego skurczu w okolicy rąk lub stóp może objawiać chorobę Raynauda. Jak rozpoznać oraz jak leczyć chorobę?

Choroba Raynauda dotyczy osób w wieku młodzieńczym – średnia wieku chorego to około 14 lat. Częściej według lekarskich statystyk dotyczy dziewcząt. Skurcze w dłoniach (rzadziej w stopach) powstają na skutek silnych emocji lub wyziębienia kończyn. Choroba przebiega w trzech fazach. W pierwszej dochodzi do zblednięcia. Skurcz tętniczek powoduje niedokrwienie kończyn, które przybierają kolor kredowoblady lub woskowoblady. Przeważnie chory nie ma również czucia w tych kończycnach. Druga faza zwana jest fazą zasinienia. W splocie podbrodawkowym skóry gromadzi się odtlenowana krew żylna. Chory odczuwa ból i zdrętwienie. Ostatnie stadium to faza czynnego przekrwienia, w której występuje zauważalny obrzęk, dochodzi do zaczerwienienia, a pacjent odczuwa pieczenie skóry.

Trzeba pamiętać, iż w przypadku choroby Raynauda może dojść nawet do martwicy opuszek palców i poważnych owrzodzeń. Przyczyn powstania zespołu Raynauda może być naprawdę dużo. Choroba może wynikać z przyjmowanych leków (powodują ją niektóre leki antykoncepcyjne, cytostatyki, interferon, czy alkaloidy sporyszu). Jej przyczyną mogą być także choroby krwi (między innymi szpiczak mnogi, białaczka, chłoniak, czerwienica prawdziwa, nadpłytkowość pierwotna, czy choroba zimnych aglutynin), choroba zakaźna (WZW B, WZW C, czy trąd), choroby układu nerwowego (czyli np. zespół cieśni nadgarstka, jamistość rdzenia, czy zespół górnego otworu klatki piersiowej), choroby naczyniowe (guzkowe zapalenie tętnic, olbrzymiokomórkowe zapalenie tętnic, choroba Takayasu, ziarniak Wegenera, choroba Buergera), układowe choroby tkanki łącznej (zapalenie wielomięśniowe, toczeń rumieniowaty układowy, reumatoidalne zapalenie stawów, mieszana choroba tkanki łącznej). Choroba może wynikać również z życia zawodowego pacjenta, dotyczy zatem operatorów maszyn górniczych, pianistów, operatorów pilarek spalinowych i młotów pneumatycznych. Narażeni na zespół Raynauda są także pracownicy chłodni, a także pracownicy rzeźni, czy przetwórstwa mięsnego. Ponadto choroba może być spowodowana zatruciem metalami ciężkimi, bądź substancjami o charakterze chemicznym – np. chlorkiem winylu, ołowiem. Leczenie najczęściej odbywa się przy użyciu środków farmakologicznych. W celach profilaktycznych zaleca się unikanie przebywania w miejscach bardzo chłodnych, ograniczenie lub całkowita rezygnacja z kofeiny i papierosów. W przypadku osób, u których występuje duży stres zalecana jest psychoterapia. Jednym ze sposobów leczenia jest tez forma zabiegu chirurgicznego, przeprowadza się tak zwane odnerwienie współczulne.

Najczęściej choroba ustępuje sama. W przypadku, gdy choroba spotyka osoby młode, zaczyna ona ustępować z momentem dojrzewania. W celu zmniejszenia objawów choroby można również skorzystać z turnusów rehabilitacyjnych, dostosowanych do niwelowania potencjalnych objawów.