Choroba Alzheimera

Alzheimer

Przeraża wielu z nas, kojarzymy ją z osobami starszymi – choroba Alzheimera. Jak rozpoznaje się chorobę? Kto jest na nią najbardziej narażony? Jak się leczy chorobę Alzheimera? Na te i inne pytania, staramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Choroba znana od niedawna

Choroba Alzheimera to choroba, która dotyka ośrodkowego układu nerwowego. Przede wszystkim charakteryzuje się otępieniem występującym u chorego. Jest to choroba znana stosunkowo krótko. Po raz pierwszy opisał ją w 1906 roku niemiecki neuropatolog i psychiatra Alois Alzheimer. To właśnie od jego nazwiska wzięła się nazwa tej choroby. Niemiecki lekarz chorobę tę badał na podstawie badań 51-letniej pacjentki, u której najpierw pojawiły się urojenia związane ze zdradą w jej małżeństwie. Później zaczęły pojawiać się u niej zaburzenia pamięci, zapominanie podstawowych słów, luki w pamięci, problemy z koncentracją i wykonywaniem podstawowych czynności. W niedługim czasie kobieta przestała również rozpoznawać członków swojej najbliższej rodziny. Pacjentka niemieckiego psychiatry zmarła w 1906 roku, w tym samym roku lekarz opublikował wyniki swoich badań na forum medycznym. Cztery lata później określenia „choroba Alzheimera” użył po raz pierwszy Emil Kraepelin (w publikacji „Podręcznik psychiatrii”) w 1910 roku.

Przyczyny występowania choroby Alzheimera

Przeważnie choroba występuje u osób powyżej sześćdziesiątego piątego roku życia. Według lekarskich statystyk na chorobę tę cierpi aż 30 milionów ludzi. Tylko w naszym kraju schorzenie to dotyczy 200 tysięcy Polaków. Prognozy dotyczące Alzheimera nie są dobre. Nasze społeczeństwa nieustannie się starzeją, szacuje się, że za kilkadziesiąt lat (około 2050 roku) liczba chorych potroi się.

Nie można powiedzieć, co powoduje chorobę, ani jakie są przyczyny warunkujące jej wystąpienie. Na rozwój choroby mogą mieć wpływ czynniki genetyczne, środowiskowe, ale także już istniejące w ciele chorego choroby – chociażby schorzenia układu krążenia. Można wyróżnić kilka swoistych postaci choroba Alzheimera: postać rodzinna, postać sporadyczna (dotyczy około 85 procent przypadków). Wyróżnia się także tak zwaną postać wczesną – występującą przed 65 rokiem życia oraz postać późną – po 65 roku życia. Do głównych przyczyn występowania choroby zalicza się: wiek, poziom wykształcenia, polimorfizm genu ApoE, a nawet interakcje społeczne i rodzinne.

Zmiany anatomopatologiczne w ramach choroby Alzheimera prowadzą do zaniku kory mózgowej. Podczas badań mikroskopowych występują blaszki amyloidowe zbudowane z beta-amyloidu. Ponadto zaobserwować można nadmierną agregację białka „tau” wewnątrz komórek nerwowych mózgu, występujących w postaci splątków neurofibrylarnych.

Jak zapobiegać chorobie Alzheimera?

Wielu z nas zadaje sobie pytanie, czy można w jakikolwiek sposób zapobiegać powstawaniu Alzheimera? Trudno jest określić skuteczny plan zaradczy, specjaliści wskazują jednak strefy w naszym życiu, o które szczególnie powinniśmy zadbać, jeśli nie chcemy na starość zachorować na tę właśnie chorobę. Bardzo ważnym czynnikiem obniżającym ryzyko choroby jest podejmowanie czynności intelektualnych. Może to być rozwiązywanie krzyżówek, gry planszowe lub szachy, rozwiązywanie zagadek. Wszystko, co wpłynie na pracę naszych szarych komórek. Ponadto wskazane są regularne ćwiczenia fizyczne i uprawianie sportu. Pozytywnie wpływa na nasze zdrowie również utrzymywanie regularnych relacji społecznych. Alzheimer częściej dotyczy osób samotnych, zamkniętych na kontakty z ludźmi. Dieta najlepiej, aby była śródziemnomorska, a zatem obfitująca w warzywa, owoce i ryby. Alzheimer rzadziej spotyka osoby, które przez całe swoje życie stroniły od alkoholu. Należy pamiętać również o regularnym odpoczynku i unikaniu stresu (dla osób chcących nauczyć się odpoczywać wskazane będą turnusy rehabilitacyjne).

Objawy choroby Alzheimera
W przypadku Alzheimera dochodzi do zaburzenia pamięci, częstych zmian nastroju, zaburzeń funkcji poznawczych, zaburzeń osobowości oraz zachowania. Pacjent może również zmagać się z agnozją, czyli problemem z rozpoznawaniem przedmiotów, afazję, czyli zaburzeniami mowy, czy apraksją, zaburzeniami czynności ruchowych (dotyczy to zarówno prostych , jak i złożonych czynności). Zmianom związanym z otępieniem mogą towarzyszyć również objawy neurologiczne. Bardzo częsty jest tak zwany zespół parkinsonowski, objawiający się spowolnieniem psychoruchowym, sztywnością mięśni oraz zaburzeniami mimiki twarzy. Choroba trwa od sześciu do dwunastu lat. Kończy się śmiercią. Zanim jednak dojdzie do najgorszego chory wymaga nieustannej opieki.

Warto też poczytać o -> demencji