Zapalenie osierdzia

Stan zapalny blaszek osierdzia, który może występować u chorych z różnych przyczyn, to nic innego jak zapalenie osierdzia. Najczęściej towarzyszy temu gromadzenie płynu pomiędzy blaszkami osierdzia w worku osierdziowym. Jak dochodzi do powstania zapalenia osierdzia? Jak należy leczyć zapalenie osierdzia? Jakie są najczęstsze objawy zapalenia osierdzia? Czy chory powinien w jakiś szczególny sposób troszczyć się o swój organizm?

Ten rodzaj zapalenia może przebiegać w różnoraki sposób. Może to być zapalenie ostre, zapalenia przewlekłe (takie trwa ponad trzy miesiące), a także zapalenia nawracające. Zapalenie osierdzia może mieć zarówno charakter pierwotny, jak i wtórny. Zasadniczo dzieli się je na przyczyny infekcyjne, nieinfekcyjne oraz idiopatyczne, czyli takie w którym nie można ustalić przyczyn zapalenia. Zapalenie osierdzia może mieć podłoże wirusowe, może wynikać z zakażenia, enterowirusów, andenowirusów, wirusów grypy i paragrypy, HCV, HIV, po operacjach kardiochirurgicznych, czy z przyczyn pozawałowych.

Najczęściej zapalenie osierdzia wynika z zapalenia o etiologii wirusowej – często przebiega równocześnie z zapaleniem mięśnia sercowego. Zakażenie bakteryjne występuje bardzo rzadko, związane jest to z faktem, iż mamy doskonale rozwinięte środki antybiotykoterapii.

Objawy kliniczne mogą być bardzo zróżnicowane. Najczęściej wymienia się gorączkę, ból w klatce piersiowej (występuje on w okolicy przedsercowej bądź zamostkowej, przy czym promieniuje aż do okolic pleców, zazwyczaj nasila się w pozycji leżącej, a ustępuje w pozycji siedzącej). Zapaleniu osierdzia często towarzyszy kaszel i duszności. Może także występować tarcie osierdziowe, które rozpoznaje się podczas lekarskiego osłuchiwania serca. W przypadku, gdy mamy do czynienia z szybkim podwyższeniem objętości płynu w osierdziu. Jeśli natomiast mamy do czynienia z etiologią infekcyjną często pojawiają się objawy zapalenia mięśnia sercowego. Przy podwyższonych wskaźnikach stanu zapalnego, takich jak OB, CRP, czy podwyższonej leukocytozie może dojść do podwyższenia poziomu troponin – jest to równoznaczne z zajęciem mięśnia serca. Przy EKG widoczne jest uniesienie odcinka ST przy równoznacznym obniżeniu odcinka PQ. RTG klatki piersiowej wskaże butelkowatą sylwetkę serca, jeśli nagromadzone zostało dużo płynu. Aby wykluczyć ropniak osierdzia i ocenić gęstość płynu w osierdziu należy przeprowadzić tomografię komputerową. Zdarzają się przypadki, w których konieczne jest wykonanie biopsji osierdzia, a także przeprowadzenie badania płynu osierdziowego. Jeśli pacjent zmaga się z przewlekłym zapaleniem osierdzia, uskarżać się będzie na ból w klatce piersiowej, uczucie niemiarowego bicia serca, spadek apetytu, a także utratę wagi.

O tym jak należy leczyć zapalenie osierdziowe decyduje ilość nagromadzonego płynu oraz szybkość jego narastania. Jeśli występuje niewielka ilość płynów wprowadza się leczenie przyczynowe, a także leczenie objawowe. To ostatnie związane jest z użyciem niesterydowych leków przeciwzapalnych. Jeśli ten rodzaj leczenia nie sprawdza się, należy sięgnąć po leki nieswoiste. Do leków nieswoistych zalicza się: niesterydowe leki przeciwzapalne, kolchicynę, glikokortykosteroidy. Dopiero jeśli takie leczenie jest nieskuteczne, wówczas konieczne jest rozważenie nakłucia osierdzia, czyli perikardiocentezę (perikardiocentezę stosuje się w przypadku: tamponady serca, znaczącego nagromadzenia płynu w osierdziu, które występuje ponad siedem dni i nie ustępuje mimo rozpoczętego leczenia, a także w przypadku podejrzenia ropnego zapalenia osierdzia i podejrzenia nowotworowego zapalenia osierdzia). Jeśli chory ma dużą ilość płynów, ale nie występują u niego objawy tamponady serca, po rozpoczęciu leczenia, konieczne jest nieustanne monitorowanie echokardiograficzne i w przypadku braku regresji ilości płynów obowiązuje wykonanie perikardiocentezy.

Bardzo ważne jest wczesne rozpoznanie i leczenie choroby. W dojściu do siebie po chorobie pomóc może również wizyta w wyspecjalizowanym ośrodku rehabilitacyjnym.