Miażdżyca

Miażdżyca – poważna choroba naszych czasów

Rozwija się stopniowo, często przez długi czas nie daje żadnych objawów, jest jednak poważną chorobą – miażdżyca, coraz częściej określana jest jako choroba naszych czasów, bądź choroba cywilizacyjna. Każdego roku lekarskie statystyki donoszą o tym, ile osób zmarło z powodu miażdżycy.

W Polsce w wyniku nieudanej walki z tą chorobą umiera nawet kilkadziesiąt tysięcy Polaków. Najczęściej wynika to z faktu, iż za późno zwracamy się o pomoc do lekarza. Aż trzydzieści procent Polaków umiera, ponieważ zbyt późno otrzymuje fachową pomoc.

O chorobie

Miażdżyca tętnic to poważna i przewlekła choroba, która związana jest ze zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi w błonie środkowej i wewnętrznej tętnic, przeważnie w aorcie, tętnicach wieńcowych i mózgowych, czasami także w tętnicach kończyn. Potocznie chorobę określa się mianem „arteriosklerozy”. Miażdżyca uznawana jest za najczęstszą przyczynę stwardnienia tętnic.

Miażdżyca jest chorobą naprawdę niebezpieczną dla ludzkiego zdrowia i życia. Wynika to głównie z tego, iż bardzo długo nie daje żadnych poważnych objawów i rozwija się skrycie. Nawet przez kilka lat może dochodzić do regularnego zwężania naczyń krwionośnych, w skutek tego na ścianach zaczynają zalegać różne składniki krwi. Przeważnie na rozwój choroby narażone są na tętnice układu wieńcowego odpowiadające za utlenienie mięśnia sercowego, a także jego prawidłowe funkcjonowanie. W sytuacji, kiedy światło tętnicy zostaje zamknięte, dochodzi do zawału serca. Szacuje się, że około dziewięćdziesiąt procent zawału mięśnia sercowego i śmierci z tegoż powodu spowodowane są właśnie miażdżycą.

Kto choruje

Na rozwój miażdżycy wpływ ma wiele czynników. Wśród nich wymienić można wiek, czy płeć. Bardziej podatni, według statystyk, są mężczyźni. Zarówno na wiek, jak i płeć nie mamy wpływu. Są to zatem czynniki, które są niemożliwe do modyfikacji. Takim czynnikiem, na który nie mamy wpływu są również zaburzenia genetyczne.

Innymi czynnikami chorobotwórczymi może być hiperlipidemia (zespół zaburzeń metabolicznych), cukrzyca, czy nadciśnienie tętnicze. Osoby palące tytoń również są bardziej podatne na miażdżycę. Bardziej podatne na chorobę są osoby, które unikają jakiejkolwiek aktywności fizycznej, żyją w dużym stresie, są po menopauzie (mają niedobór estrogenów), spożywają zbyt dużo węglowodanów oraz tłuszczów utwardzonych, przeszły zakażenie Chlamydia pneumoniae.

Jak powstaje?

Lekarze tłumaczą, że miażdżyca polega na wysepkowatym zbieraniu się w błonie wewnętrznej tętnic lipidów oraz cholesterolu. Na początku komórki śródbłonka magazynują zbędne ilości cholesterolu i lipidów w taki sposób, że są one następnie przemieszczane pod błonę wewnętrzną tętnic, którą nazywa się pasmem tłuszczowo-lipidowym. Ten rodzaj zmian w organizmie nie dotyczy jedynie osób dorosłych z zaburzeniami pokarmowymi, można je zaobserwować również u dzieci. Następnie można zaobserwować, że podśródbłonkowe masy cholesterolowo-lipidowe powodują powstawanie makrofagów, namnażanie fibroblastów, a także komórek mięśni gładkich warstwy środkowej tętnicy i drobnych naczyń krwionośnych, które odchodzą od naczyń służących do odżywiania ścian tętnicy.

Następnym etapem rozwoju choroby jest wapnienie dystroficzne, które powoduje miażdżycowe stwardnienie tętnic, a także pojawienie się ubytków śródbłonka nad ogniskiem miażdżycowym. Trzeba pamiętać, iż ubytki śródbłonka są odpowiedzialne za miejscowy spadek stężenia prostacykliny (czynnika, który zapobiega gromadzeniu się płytek krwi. W miejscach, w których nie ma błony wewnętrznej dochodzi do owrzodzenia miażdżycowych, które powodują narastanie skrzepów i są obszarami przyściennej agregacji płytek krwi.

Najczęściej miażdżyca zlokalizowana jest w tętnicach dużego układu krążenie. Występuje najczęściej w tych miejscach, gdzie występuje wysokie ciśnienie krwi, a jej przepływ nie jest laminarny.