Leczenie padaczki

Jak leczyć padaczkę?

Minęły te czasy, kiedy padaczkę uważano za chorobę, której nie da się leczyć. W początkowej fazie leczenia najważniejsze jest poprawnie zdiagnozować chorobę. Konieczne jest ustalenie, co wywołało chorobę. Jest to szczególnie istotne, jeśli mowa o pacjencie po trzydziestym roku życia. Wówczas należy sprawdzić, czy przyczyną choroby nie jest na przykład nowotwór mózgu.

W przypadku padaczki zawsze zalecana jest monoterapia, czyli leczenie jednym środkiem. Politerapię wykorzystana jest jedynie w przypadkach, gdy choroby nie można kontrolować za pomocą jednego leku. Powinno się stosować odpowiedni lek do konkretnego rodzaju napadu. Do napadów pierwotnie uogólnionych stosuje się kwas walproinowy, do napadów wtórnie uogólnionych karbamazepinę. Do zespoły Westa vigabatrynę, sterydy, ACTH, a do padaczki rolandycznej używa się także karbamazepinę. Bardzo ważne jest, aby poprzez leczenie dążyć do wyeliminowania napadów. W przypadku, gdy nie jest to możliwe powinno się przynajmniej kontrolować napady. Lekarze zakładają, że każdy napad padaczkowy toruje drogę następnemu napadowi. Zatem wprowadzenie odpowiedniego leku na samym początku leczenia daje największe szanse na ustąpienie napadów w trakcie leczenia. Czasami, aby w pełni zdiagnozować chorobę lekarz zleca przeprowadzenie badania EEG.

Trudnym momentem w okresie leczenia chorego na padaczkę jest moment zminimalizowania dawek leków lub całkowitego odstawienia środków farmakologicznych. Szacuje się, że można stopniowo zmniejszać dawki mniej więcej po okresie pięciu lat od czasu do ostatniego napadu. Błąd, który popełnia wielu pacjentów, to samowolne odstawienie leków. Tak nieodpowiedzialne zachowanie może skutkować tym, że dojdzie do napadów gromadnych, a nawet stanów padaczkowych.

Podczas leczenia chorego na padaczkę, lekarz powinien zwrócić uwagę na każdy szczegół w historii chorób pacjenta. Niezwykle istotne jest sprawdzenia, czy pacjent nie jest obciążony innymi czynnikami chorobotwórczymi, z jakimi dolegliwościami zmagał się wcześniej, czy nie cierpiał na zespoły depresyjne, stany dysforii, problemów z bezsennością.

Coraz częściej stosuje się również chirurgiczne metody leczenia padaczki. Wówczas stosuje się wycięcie odcinka kory mózgowej, części lub całości płata. Czasem stosuje się płytkie nacięcie kory, które nie powoduje uszkodzenia dróg korowych, ale jednak wpływa na ograniczenie napadów.

Info o chorobie -> Informacja o padaczce