Padaczka

O chorobie
Padaczka, zwana też epilepsją to choroba o wielu bardzo różnych przyczynach powstawania. Jej najbardziej charakterystyczną cechą jest pojawienie się napadów padaczkowych, które świadczą o tym, że doszło do zaburzeń czynności mózgu. Zaburzenia te polegają na gwałtownych, samorzutnych wyładowaniach bioelektrycznych w komórkach nerwowych. Różne mogą być czynniki wpływające na te wyładowania. Najczęściej ich źródła upatruje się w obniżonym progu pobudliwości neuronów, który jest spowodowany zaburzeniami o charakterze elektrolitowym. Inną przyczyną może być zaburzenie równowagi między neuroprzekaźnikami pobudzającymi i hamującymi. Wyładowania mogą być spowodowane również zaburzeniem pracy pompy sodowo-potasowej, które wynika z niedoboru energii. Dziedziną medycyny, która zajmuje się badaniem, diagnostyką i leczeniem padaczki jest epileptologia.

Padaczka – jak z nią żyć?

Choć padaczka jest dziś dla większości z nas chorobą znaną, to i tak wielu chorych z różnych powodów ukrywa fakt o tym, iż choruje. Czym charakteryzuje się ta choroba? Dlaczego powstaje? Jak sobie z nią radzić?

O przyczynach

Dzięki rozwijającym się od lat badaniom na temat epilepsji, dziś z całą pewnością można stwierdzić, że padaczka nie jest chorobą dziedziczną. Jednakowoż należy pamiętać, iż dziedziczny może być mały próg pobudliwości komórek nerwowych w mózgu.

Najczęściej nie można ustalić, co jest bezpośrednią przyczyną padaczki. Można jednak wyróżnić czynniki, które predysponują do tego, że napad padaczki może się pojawić. Jest to na przykład przebyta operacja na otwartym mózgu, podczas operacji nowotworu, tętniaka, czy wylewu krwi do mózgu. Inną przyczyną może być tak zwana padaczka odruchowa – wywoływana jest przez różnorakie bodźce zewnętrzne, może to być bodziec świetlny, nagłe wyjście z mroku na słońce, mocno migocząca lampa, oglądanie światła przez drzewa w trakcie jazdy samochodem. Czynnikami predysponującymi do wystąpienia padaczki mogą być również wszelkie zmiany hormonalne – za napad odpowiedzialne mogą być na przykład wahania hormonalne pojawiające się podczas menstruacji. Poważnym czynnikiem powodującym padaczkę może być uraz mózgu. Wielu specjalistów uważa, że blizna glejowa, która powstała na skutek urazu mózgu jest głównym czynnikiem powodującym powstania padaczki. Ponadto taką przyczyną może być zmiana aktywności falowej mózgu, zmęczenie, długotrwały brak snu, mocne osłabienie organizmu, poważne zmiany emocjonalne, niedotlenie, hiperwentylacja, niedocukrzenie, zwiększony poziom progesteronu, zaburzenia wodno-elektrolitowe, zmniejszona zawartość CO2 we krwi, czy tak zwany screamer.

Kliknij tutaj -> Leczenie padaczki