Leczenie hemofilii

Jak żyć z hemofilią?

Najprościej hemofilię można opisać, jako chorobę, która polega na nieprawidłowym krzepnięciu krwi. Osoby, które zmagają się z tą chorobą powinni na siebie szczególnie uważać, ponieważ narażone są na niebezpieczne dla zdrowia i życia krwotoki. Nie można jednak za bardzo przesadzać. Postęp medycyny pozwala ludziom chorym na hemofilię normalnie funkcjonować, zapobiegać groźnym wylewom i cieszyć się życiem!

Przyczyną choroby są uwarunkowania genetyczne. Organizm chorego na tę chorobę kwalifikuje się do jednej z trzech skaz krwotocznych – są one spowodowane niedoborem czynników krzepnięcia krwi. Ze względu na to, jakiego czynnika brakuje, wyróżnić można hemofilię typu A, B lub C. Zarówno hemofilia typu A, jak i B dotyczy przede wszystkim mężczyzn. Natomiast hemofilia typu C dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Ponadto istnieje również tak zwana hemofilia nabyta. Niestety ten rodzaj choroby nadal jest zagadką dla medycyny i trudno orzec, co tak naprawdę powoduje ten rodzaj hemofilii.

Coraz częściej zdarza się tak, że hemofilia wynika z chorób autoimmunologicznych. Może być skutkiem ubocznym choroby nowotworowej, ciąży, a nawet stosowania niektórych leków. Przeważnie nie możemy zatem zapobiec niektórym czynnikom powstawania choroby.

Kiedy w naszym organizmie dochodzi do zaburzeń krzepnięcia krwi jest to równoznaczne z licznymi krwawieniami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Często występują wylewy do stawów, zdarza się, że ich nieleczenie może doprowadzić do ich poważnych deformacji.

Aby zdiagnozować chorobę należy wykonać badanie krwi (najważniejsze, aby uwzględnić wyznaczniki krzepliwości krwi, zwłaszcza aktywność czynników krzepliwości, czas kaolinowo-kefalinowy).

Objawy hemofilii

Objawy występujące przy hemofilii można zasadniczo podzielić na dwie grupy: wewnętrzne i zewnętrzne. Wewnętrzne to często powstające siniaki i wybroczyny, krwiomocz, krwawienie do mięśni, krwawienie dostawowe, między innymi do stawów kolanowych, skokowych, łokciowych. Do zewnętrznych objawów można natomiast zaliczyć wszystkie widoczne krwawienia, przeważnie z jamy ustnej i nosa.

Leczenie hemofilii

Najczęściej leczenie hemofilii polega na podawaniu choremu środków, które uzupełniają w organizmie chorego brakującego czynnika krzepliwości. W przypadku, gdy mamy do czynienia z ostrymi krwawieniami do stawów stosuje się leki przeciwzapalne. Często konieczna jest także rehabilitacja, a nawet usztywnienie kończyn.

Trzeba jednak pamiętać, że życie osób chorych na hemofilię wcale nie musi wymagać od nich samych ograniczeń. Dziś już wiadomo, że mitem jest sugerowanie chorym, że jakiekolwiek skaleczenie może być dla nich niebezpieczne. Oczywiście, każdy chory na hemofilię powinien unikać sytuacji, w której dochodziłoby do wywołania krwawienia lub nabawienia się urazów. Chorzy powinni pamiętać, aby w każdej chwili powinni być przygotowani na możliwość wystąpienia ryzykownej dla ich zdrowia sytuacji.

Dobrze, aby osoba chora na tę chorobą zawsze miała przy sobie legitymację lub kartkę, w której znajdzie się informacja o tym, że choruje na hemofilię. Taka informacja może uratować nam życie w przypadku wypadku lub innego nieszczęśliwego wydarzenia. Chorzy powinni też pamiętać, że należy o chorobie informować przy każdej wizycie lekarskiej – obojętnie, czy poddajemy się zabiegowi chirurgicznemu, czy jesteśmy u dentysty, każdy lekarz musi wiedzieć o tym, że na co dzień zmagamy się z tak poważną chorobą.

Chorzy na hemofilię nie powinni unikać sportu i aktywności fizycznej. Oczywiście lepiej unikać uprawiania urazowych sportów o charakterze wręcz ekstremalnym, ale każda inna forma aktywności fizycznej jest jak najbardziej wskazana. Trzeba pamiętać, że nadwaga i otyłość obciążają chore stawy.

Info o chorobie -> Informacja o hemofilii