Mózgowe porażenie dziecięce

Mózgowe porażenie dziecięce (nazywana również chorobą Little'a) to nadal dla wielu ludzi, także lekarzy i specjalistów, choroba, którą trudno jednoznacznie zdefiniować i opisać. Przeważnie wynika to z faktu, iż choroba ma wiele stopni nasilenia, łączyć się może z bardzo różnorodnymi objawami i zaburzeniami.

Chorobę tą znamy już od wielu lat. Nadal zajmują się nią specjaliści, którzy próbują zgłębić wiedzę na temat tego, jak dochodzi do powstania mózgowego porażenia dziecięcego oraz którzy próbują sklasyfikować objawy choroby. Już od połowy XIX wieku mózgowe porażenie dziecięce było określane również chorobą Little’a. John Little to angielski lekarz, który w trakcie swojej pracy naukowej sporo czasu poświęcił właśnie tej chorobie. Stwierdził on między innymi, że zaburzenia towarzyszące chorobie powstają już w okresie około płodowym i wynikają z uszkodzenia mózgu. Ponadto z jego badań wynika, że za mózgowe porażenie dziecięce odpowiadają zaburzenia, które powstają w wyniku nieprawidłowego porodu. Mniej więcej w tym samym czasie, swój pogląd na temat tej choroby wyraził znany psychoanalityk – Zygmunt Freud, który to stwierdził, że przyczyną choroby jest wczesne uszkodzenie płodu, a także wszelkie nieprawidłowości zachodzące w łonie matki. Według Freuda te przyczyny powodują zbyt wczesne porody.

Obecnie prowadzone badania potwierdzają diagnozę Zygmunta Freuda na temat MPD. W tej chwili badania prowadzone są między innymi na dzieciach w Australii i w Stanach Zjednoczonych. Trzeba jednak pamiętać, że według aktualnych statystyk, aż u trzydziestu procent dzieci zmagających się mózgowym porażeniem dziecięcym nie można ustalić bezpośredniej przyczyny powstania choroby. Choroba ta na etapie badań daje poczucie, że jest jeszcze wiele niewyjaśnionych kwestii i zagadnień z nią związanych.

Dziś specjaliści potwierdzają, że najczęściej do uszkodzenia mózgu dochodzi między dwudziestym szóstym a trzydziestym czwartym tygodniem ciąży. Statystyki wykazują, że MPD dotyczy dwoje na tysiąc żywych, urodzonych dzieci. Trzeba jednak pamiętać o tym, iż częstość ta wzrasta wielokrotnie jeśli mowa o wcześniakach. U wcześniaków choroba, jaką jest mózgowe porażenie dziecięce, może być związana z przyczyną przedwczesnego porodu, jak również może być następstwem przedwczesnego porodu.

Do powstania MPD można zaliczyć naprawdę wiele, różnorodnych czynników – chociażby zakażenie lub niedotlenie w okresie płodowym. W okresie około płodowym może dojść do przedwczesnego odklejania się łożyska, bądź wahania tętna płodu. Duże znaczenie może mieć również stan zdrowotny matki – cukrzyca, choroby serca, nerek, bądź wątroby. Niegdyś sądzono, że najbardziej popularną przyczynę powstawania MPD była zamartwica (stan niedoboru tlenowego w organizmie). Dziś jednak wiadomo, że zamartwica jest przyczyną mniej niż dziesięciu procent zachorowań na mózgowe porażenie dziecięce. Zamartwica może mieć wpływ na powstanie MPD, jeśli zbyt długo trwa, jej stopień nasilenia jest wysoki, bądź mechanizmy obronne i adaptacyjne płodu nie wykształciły się w pełni. Turnusy rehabilitacyjne mogą okazać się bardzo przydatne w przypadku leczenia tej choroby.

Kliknij tutaj -> Leczenie MPD