Osteoporoza

Osteoporoza – choroba naszych czasów

Z osteoporozą zmaga się dziś tak wiele osób, że coraz częściej pojawiają się opinie, że jest to jedna z wiodących chorób naszych czasów. Warto zatem wiedzieć, jak ją rozpoznać, leczyć i czy można jej jakoś zapobiegać.

Osteoporoza to choroba, która w sposób stopniowy prowadzi do złamań kości, a następstwie do różnego rodzaju kalectwa, a nawet śmierci. Szacuje się, że obecnie chorych na tę chorobę może być nawet ponad dwieście milionów ludzi. W Polsce jest ona równie częsta. Dotyczy aż ośmiu procent mężczyzn, którzy ukończyli pięćdziesiąty rok życia, a także ponad trzydzieści procent kobiet po menopauzie (wiąże się to z utratą estrogenu). Prowadzone przez polskich lekarzy statystyki wykazują, że w naszym kraju z chorobą tą zmaga się ponad trzy miliony ludzi.

Wiadomo jednak, że działania profilaktyczne, odpowiednie badania i wcześnie rozpoczęte leczenie może uchronić osobę chorą przed niebezpiecznymi dla zdrowia – ale też dla życia – konsekwencjami, jakie niesie za sobą osteoporoza.

Osteoporoza ma charakter choroby przewlekłej. Związana jest z postępującym ubytkiem masy kostnej, a co za tym idzie wiąże się z osłabieniem struktury przestrzennej w kościach. Przez to objawia się wzrostem podatności na złamania. Na początku zazwyczaj chory nie dostrzega u siebie żadnych niepojących objawów. Po raz pierwszy pacjent dowiaduje się, że cierpi na osteoporozę, gdy dojdzie do złamania kości. Przerażające jest to, że choroba jest wówczas już w bardzo zaawansowanym stadium. Chory może wtedy walczyć jedynie z jej objawami. Osoby starsze są bardziej narażone na zachorowanie na osteoporozę, dlatego też ich czujność powinna być bardziej wzmożona. Powinny też częściej badać się pod tym kątem. Nie jest to jednak wyłącznie choroba osób starszych. Osoby młodsze również powinny pamiętać o profilaktycznych badaniach. Wśród powikłań najczęściej wymienia się złamania kręgów kręgosłupa, szyjki kości udowej, kości ramienia oraz nadgarstka. Specjaliści ostrzegają, że najbardziej niebezpieczne jest złamanie szyjki udowej, które powoduje niepełnosprawność, a nawet zgon. Jeśli dochodzi do długotrwałego unieruchomienia pacjenta, konsekwencją może być wystąpienie u chorego zakrzepicy. W wielu przypadkach do złamania kręgów dochodzi bezobjawowo. Często jednak towarzyszy temu ostry ból. W chorobie tej występują powikłania związane z deformacją kręgosłupa lub klatki piersiowej, a także przewlekłym bólem pleców, czy utratą wzrostu.

Osteoporoza bardzo mocno wiąże się z naszym stylem życia. Osoby, które nie uprawiają żadnych sportów i są mało aktywne fizycznie są bardziej narażone na tę chorobę. Jak zawsze sprawdza się, więc zasada, która mówi, iż „sport to zdrowie”. Ponadto ważna jest również prawidłowa dieta. W przypadku osteoporozy należy przyjmować produkty bogate w witaminę D. Bardziej podatne na zachorowanie są również osoby uzależnione od alkoholu, narkotyków, czy papierosów. Co istotne częściej na osteoporozę chorują osoby szczupłe i wysokie.

Częste wizyty u lekarza również mogą pomóc wcześniej wykryć chorobę.