Elektroterapia

Czym jest elektroterapia?

Leczenie schorzeń za pomocą prądów leczniczych to nic innego, jak elektroterapia (zwana również elektrolecznictwem). Na czym dokładnie polega? Komu może pomóc? Jakie dolegliwości likwiduje?

Elektroterapia jest jedną z dziedzin fizykoterapii. Podczas leczenia tą metodą wykorzystuje się prąd stały, prądy impulsowe o małej i średniej częstotliwości, a także modulowane prądy o średniej częstotliwości. Stosuje się ją do leczenia schorzeń neurologicznych, czy dolegliwości związanych z układem ruchu. Głównym celem elektroterapii jest spowodowanie, że u pacjenta dojdzie do złagodzenia objawów bólowych. Ważne jest również to, iż elektrolecznictwo wpływa pozytywnie na ukrwienia stymulowanej tkanki, a ponadto przyspiesza wchłanianie wysięków śródstawowych oraz obrzęków.

Na elektroterapię składa się szereg różnych zabiegów. Wśród nich wymienić należy jontoforezę. Jest to zabieg, który polega na wprowadzeniu do tkanek – za pomocą sił pola elektrycznego – jonów działających w sposób leczniczy. Jontoforeza daje lecznicze efekty w postaci działań odczulających, przeciwzapalnych, czy znieczulających. Wspiera również rozmiękczanie blizn, pobudza naczynia krwionośne, rozszerza i zwęża naczynia, a także ma działanie bakteriostatyczne. Kolejnym zabiegiem wchodzącym w skład elektroterapii jest galwanizacja. Terapia ta polega na przepływie przez część ciała prądu stałego. Zabieg wykorzystywany jest w leczeniu dolegliwości bólowych powstałych na skutek sytuacji nerwowych. Wspomaga leczenie chorób zwyrodnieniowych stawów kręgosłupa, zaburzeń krążenia obwodowego, czy porażeń wiotkich. Warto pamiętać, iż zabieg ten ma charakter przeciwbólowy oraz przeciwzapalny. Interesującą odmianą galwanizacji są tak zwane kąpiele elektryczno-wodne. Polegają one na zanurzeniu w wannach podłączonych do źródła prądu stałego dwóch lub czterech kończyn (jest to zatem tak zwana kąpiel dwu- lub czterokomorowa).

Innym zabiegiem jaki stosuje się w ramach elektrolecznictwa są prądy diadynamiczne, nazywane również przez ekspertów prądami Bernarda. Mają one przede wszystkim działanie przeciwbólowe oraz zapobiegają przekrwieniu. Wyróżnia się również prądy interferencyjne (zwane prądami Nemeca). Są to prądy o średniej częstotliwości modulowane w amplitudzie z małą częstotliwością. Częstotliwość w prądach interferencyjnych zmienia się rytmicznie, to pozwala im oddziaływać na skurcze mięśni szkieletowych. Prądy te zatem pobudzają mięśnie do skurczu, usprawniając tym samym krążenie obwodowe, ponadto działają przeciwbólowo, usprawniają metabolizm, a także procesy odżywcze tkanek.

Zabiegiem, który również zaliczany jest do elektrolecznictwa jest elektrostymulacja mięśni. W przypadku tego zabiegu wykorzystuje się prąd stały impulsowy. Na skórze pacjenta w tak zwanych punktach elektromotorycznych umieszcza się specjalne elektrody. Zabieg ma pobudzić mięśnie do skurczu. Częstokroć wykonuje się elektrostymulację mięśni porażonych, a więc takich gdzie uszkodzone nerwy doprowadzającymi impulsy.

Wymienia się również elektrostymulację przeciwbólową, zwaną przezskórną stymulacją nerwów.