Przepuklina kręgosłupa

Intensywny ból w dolnej części pleców lub niepokojący ból w kręgosłupie, który nie ustępuje nawet po zażyciu silnych środków przeciwbólowych może świadczyć o tym, że mamy do czynienia z przepukliną lub wypadnięciem jednego z dysków międzykręgowych, które w organizmie zachowują się jak łożyska amortyzujące kontakt z kośćmi. Dowiedz się, jak leczyć przepuklinę, jak jakie są jej objawy oraz przyczyny.

Rozpoznawanie choroby

Przede wszystkim trzeba zauważyć, iż jest to choroba bardzo bolesna i dokuczliwa. Bardzo często dzieje się tak, że pęka dysk, a fragmenty pierścienie włóknistego i jądra miażdżystego powodują naciskanie na nerwy oraz więzadła, które zlokalizowane są w okolicy kręgosłupa. Bardzo często przepuklinę określa się jako „wylanie się” dysku. Może ono dotyczyć całej długości kręgosłupa. Przeważnie przepuklina występuje na odcinku lędźwiowym. Ta część naszego ciała jest najbardziej narażona na przeciążenia, czy mechaniczne urazy. Może się również zdarzyć, że przyczyną tego bólu kręgosłupa jest jego zużycie, zwane przez fachowców artrozą. Choroba ta najczęściej dotyka osób starszych, ich dyski tracą swoją elastyczność, przez co stopniowo zastępowane są przez tkankę włóknistą. W tym czasie powierzchnia stawów międzykręgowych oraz kości kręgów zaczyna ulegać zniszczeniu i zużyciu. Kość natomiast grubieje, co powoduje powstawanie wyraźnej krawędzi tkanki kostnej wokół krawędzi dysku. Zdaniem wielu lekarzy bóle kręgosłupa występują niemal u wszystkich ludzi po sześćdziesiątym roku życia. Wymieniać można tu takie objawy, jak odczuwalna sztywność pleców, ograniczone wykonywanie ruchów, czy intensywny ból pleców i kręgosłupa. Inną przyczyną bólu kręgosłupa jest osteoporoza. Choroby kości bardzo poważnie mogą wpływać na ból, jaki odczuwamy w okolicach kręgosłupa. Osteoporoza bardzo często w ostatnich latach dotyka kobiety w trakcie menopauzy, ale także po jej zakończeniu. W przypadku tych chorób osłabienie kości może w rezultacie warunkować złamania, które mają charakter uciskowy – dochodzi do złamania kręgu pod wpływem ciężaru ciała. Chory może odczuwać nagły i bardzo dokuczliwy ból, który jest związany z przygnieceniem nerwów rdzeniowych. Przeważnie w tej sytuacji konieczna jest interwencja lekarza chirurga. Zdarza się również, że to nowotwory są przyczyną bólu kręgosłupa. Nie jest to jednak często powtarzająca się sytuacja, bardzo często w ten sposób objawiają się przerzuty nowotworowe.

Objawy

Wśród najbardziej rozpoznawalnych, a zarazem najbardziej dokuczliwych objawów jest po prostu ból. Wielu pacjentów skarży się na intensywny ból, który mocno wpływa na ich codzienne funkcjonowanie. Wielu z nich z powodu dokuczliwego bólu gorzej sypia, nie może uprawiać ulubionych dyscyplin sportowych, prowadzić dłużej samochodu. Objawy rozróżnia się ze względu na usytuowanie przepukliny. Jeśli mówimy o przepuklinie kręgosłupa na odcinku lędźwiowym oprócz intensywnego bólu, możemy odczuwać również zmniejszenie czucia, czy zmniejszenie możliwości ruchowych dolnych kończyn. Przepuklina w części piersiowej kręgosłupa objawia się bólem, który najczęściej pojawia się w okolicy żeber. W przypadku tego rodzaju przepukliny ból jest szczególnie intensywny podczas kasłania, śmiania się lub kichania. Jeśli przepuklina dotyczy odcinka szyjnego objawy narastają dość powolnie. Ból pojawia się w okolicach szyi, często odczuwamy też sztywnienie szyi, ból karku, trudności podczas poruszania głową, a nawet sztywnienie i mrowienie w kończynach górnych.

Leczenie

Lekarz diagnozuje przepuklinę na podstawie zdjęcia RTG kręgosłupa oraz wywiadu z pacjentem. Rentgen wykonuje się w pozycji bocznej i przednio-tylnej. Częstokroć specjaliści zalecają również choremu wykonanie tomografii komputerowej oraz rezonansu. Te badania dają bowiem stuprocentową pewność o tym, co jest przyczyną bolesności. Podczas leczenia przepukliny kręgosłupa na początku zalecany jest przede wszystkim odpoczynek i unikanie sytuacji, w których moglibyśmy przeciążać w jakikolwiek sposób nasz organizm. Nie jest zatem wskazana praca fizyczna, intensywny wysiłek, a także długie przebywanie w jednej pozycji, np. siedzenie przez cały dzień za biurkiem. Kolejnym krokiem leczenia jest wprowadzenie rehabilitacji. Do każdego rodzaju przepukliny stosowane są inne formy rehabilitacji. Podczas trwania choroby można stosować leki przeciwbólowe. Trzeba jednak pamiętać, że nie może być ich zbyt wiele i nie mogą być zbyt silne. Są sytuacje, w których konieczna jest jednak interwencja chirurgiczna. Podczas takiej operacji – przeprowadzonej w znieczuleniu ogólnym pacjenta – usuwa się fragment tarczy, która powoduje ucisk na struktury nerwowe.