Problemy z rwą kulszową

Dopadł nas nagły ból przy nachylaniu? Niespodziewanie poczuliśmy ból promieniujący od kręgosłupa aż do stopy? Przeważnie ignorujemy takie objawy, a jeśli ból się nasila staramy się go pozbyć za pomocą tabletek przeciwbólowych. Czasem okazuje się jednak, że ten nagły ból to rwa kulszowa. Jak sobie z nią poradzić? Jakie są najczęściej pojawiające się objawy? Jak ją leczyć?

Przyczyny i rozpoznawanie

Rwa kulszowa spowodowana jest zapaleniem nerwu kulszowego. Początek tego nerwu znajduje się w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Stąd biegnie przez pośladek, udo, aż do stopy. Dlatego też tak intensywny i dokuczliwy jest ból, który towarzyszy rwie kulszowej. Ból jest szczególnie dokuczliwy i nieprzyjemny, gdy towarzyszy mu stan zapalny. Wtedy każdy – nawet najmniejszy ruch – może sprawiać ogromny ból. W przypadku bardzo wielu pacjentów rwa kulszowa ustępuje sama i niepotrzebna jest interwencja lekarza lub specjalisty. Objawy mają zatem charakter jednorazowy, ból odczuwany jest przez kilka lub kilkanaście dni, po czym ustępuje. Niestety zdarzają się przypadki, kiedy ból towarzyszy choremu nawet kilka tygodni lub miesięcy. Wówczas wizyta u lekarza jest konieczna. Specjalista powinien przeprowadzić z pacjentem szczegółowy wywiad, aby określić skąd wziął się ból i w jakim miejscu jest najbardziej odczuwalny. Podczas takiego wywiadu lekarskiego na pewno pojawią się pytania na temat innych, podobnych schorzeń, lekarz zapyta też o naszą codzienną aktywność fizyczną oraz o urazy, jakich doznaliśmy w ostatnim czasie. Przeważnie rozmowa ze specjalistą wystarczy, aby postawić diagnozę. Zdarza się jednak, że konieczne jest wykonanie zdjęcia rentgenowskiego. W naprawdę skomplikowanych przypadkach zaleca się przeprowadzenie tomografii komputerowej lub rezonansu magnetycznego.

Objawy i leczenie

Objawy rwy kulszowej można dość łatwo zakwalifikować. Przede wszystkim wymienić należy ból pleców. Zaczynamy go odczuwać niespodziewanie i co gorsze może stawać się coraz bardziej dokuczliwy. Co ważne ból ten jest dość charakterystyczny, przeważnie bowiem promieniuje od kręgosłupa w stronę stopy. Najbardziej odczuwamy bolesność podczas pochylania się lub gdy podczas leżenia podnosimy nogę (jest to tak zwany symptom Lasègue'a). Częstymi objawami jest również drętwienie niektórych części ciała, a także osłabienie mięśni.

Trudno określić, jak intensywny może być ból towarzyszący rwie kulszowej. Zdarzają się przypadki, gdy jest on niemal nie do zniesienia, a chory nie może wykonywać najprostszych czynności. Tak intensywny ból może trwać chwile, a może być odczuwalny przez dłuższy czas. Mogą pojawiać się też tak zwane okresowe wahania związane z bólem, czyli raz ból ustępować będzie całkowicie, aby po jakimś czasie dopaść nas niespodziewanie i kompletnie nas rozłożyć.

Trzeba jednak pamiętać, że zdarzają się też takie sytuacje, kiedy rwa kulszowa może mieć naprawdę poważne objawy. Takimi niebezpiecznymi symptomami może być na przykład niedowład mięśni, a nawet zaburzenia związane ze zwieraczami pęcherza moczowego lub odbytu.

Najczęściej leczenie rwy kulszowej nie wymaga specjalnych kuracji. W leczeniu pomaga odpoczynek i rezygnacja z intensywnej aktywności fizycznej przez krotki czas. Ulgę przynoszą również leki przeciwbólowe oraz środki przeciwzapalne. O ich dawkowaniu powinien jednak zadecydować lekarz. Wizyta u lekarza może rozwiać wiele naszych wątpliwości, warto zatem skonsultować nasz stan zdrowia ze specjalistą. Choć to rzadkie, w przypadku niektórych pacjentów konieczne jest leczenie chirurgiczne, czyli tak zwana operacja neurochirurgiczna. Zabieg rozwiązuje problem z rwą kulszową raz na zawsze, możemy mieć pewność, że po operacji więcej nas ta choroba nie dotknie. Interwencja chirurga to jednak ostateczność.

Pamiętajmy też, że rwa kulszowa nie dotyczy jedynie starszych osób lub tych, którzy na co dzień pracują fizycznie. Przydarzyć może się również osobie młodej. Dotyka w takim samym stopniu mężczyzn, jak i kobiety. Po wyleczeniu rwy kulszowej możemy normalnie funkcjonować, a przede wszystkim żyć aktywnie.