Klimatoterapia

Klimatoterapia - leczenie klimatyczne, stosowane głównie w leczeniu uzdrowiskowym, wykorzystujące właściwości lokalnego klimatu, takie jak czystość i wilgotność powietrza, temperatura, ciśnienie atmosferyczne, nasłonecznienie itp. Zalecaniem klimatoterapii zajmują się specjaliści balneoklimatologi. W zakres leczenia klimatycznego wchodzą:

- kąpiele powietrzne (aeroterapia),
- słoneczne (helioterapia),
- zabiegi powietrzno-ruchowe,
- inhalacje (naturalnego aerozolu morskiego lub tężniowego),
- talasoterapia (korzystanie z naturalnych walorów leczniczych morza),
- wulkanoterapia (leczenie wykorzystujące właściwości lecznicze skał wulkanicznych. Jest to leczenie w wysokiej temperaturze, nasłonecznieniu w specyficznych warunkach na wyspie oceanicznej, przebywanie w pobliżu skał wulkanicznych wydzielających opary lecznicze, korzystne dla płuc, oskrzeli, wspomagające leczenie astmy i różnych infekcji, inhalacje górnych dróg oddechowych w szczelinach skał, ale także nagrzewanie kręgosłupa, stawów, nerek czy smarowanie chorych miejsc mazią wulkaniczną),
- kąpiele w otwartych, naturalnych zbiornikach wodnych np. kąpiele morskie, solankowe.

Pacjent jest poddawany działaniu bodźców klimatycznych o określonym natężeniu i przez określony czas, co wpływa korzystnie na przebieg leczenia zmian czynnościowych, metabolicznych i morfologicznych. W Polsce wyróżnia się trzy zasadnicze regiony klimatyczne - morski, górski i nizinny oraz klimaty przejściowe, takie jak nadmorski, równinny oraz podgórski. Każdy z nich charakteryzuje się wyjątkowym, specyficznym i charakterystycznym dla siebie mikroklimatem leczniczym, który posiada właściwości sprzyjające leczeniu określonych dolegliwości. Na przykład osoby cierpiące na nadciśnienie lub niedoczynność tarczycy są kierowane nad morze, z chorobą wieńcową, nadczynnością tarczycy lub osłabione po chorobie w góry. Sercowcom poleca się regiony nizinne. Doceniono również specyficzne właściwości mikroklimatu lasów. Świeże, czyste, wilgotne, leśne powietrze bogate w tlen oraz unoszące się w nim liczne olejki eteryczne, wydzielane przez drzewa i inne rośliny, zwłaszcza w okresie wiosenno – letnim, połączone ze spacerem, bardzo korzystnie działają na system nerwowy, układ oddechowy, układ krążenia i ogólne samopoczucie. Z obserwacji aromaterapeutów wynika, że olejki eteryczne bukszpanu, czeremchy i jaśminu korzystnie wpływają na układ nerwowy człowieka, a zapach wierzby lub brzozy działa antydepresyjnie. Olejki eteryczne drzew iglastych od wieków są wykorzystywane do inhalacji w chorobach układu oddechowego. Niedawno potwierdzono naukowo, że już samo patrzenie na przyrodę wyzwala w mózgu człowieka korzystne zmiany i mechanizmy. Regeneruje, odpręża, działa antydepresyjnie, relaksująco i kojąco.

W Polsce wykorzystuje się także właściwości lecznicze mikroklimatu wyrobisk górniczych. Istnieją dwa sanatoria podziemne - w Wieliczce, gdzie leczy się choroby alergiczne, dychawice oskrzelowe, rozedmy płuc, pylice, choroby układu trawiennego oraz w okolicach Kowar, gdzie specyficzny mikroklimat wpływa korzystnie na leczenie nadciśnienia tętniczego, choroby niedokrwiennej serca oraz problemów z przemianą materii.