Balneoterapia

Balneoterapia – przez wodę do zdrowia

Balneoterapia to jeden z dość popularnych działów fizjoterapii. W ramach tego leczenia wykorzystuje się lecznicze właściwości wody.

Śmiało można powiedzieć, że z balneoterapii ludzkość korzystała już w średniowieczu. Sam Hipokrates chwalił sobie tego rodzaju, wodne zabiegi lecznicze. Warto wspomnieć, iż nazwa „balneoterapia” pochodzi od słowa balneum, które oznacza łaźnię.

Specjaliści dzielą zabiegi balneoterapeutyczne na zabiegi z wodami mineralnymi, a także na kąpiele: solankowe, kwasowęglowe, siarkowodorowe, ozonowe, radoczynne. Leczenie wodami mineralnymi przeważnie dotyczy ich spożywania. Należy mieć na względzie, że do wód mineralnych zalicza się wody o wysokiej zawartości soli mineralnych, a także naturalnych gazów. Wody te wydobywa się ze złóż, które znajdują się głęboko pod ziemią. Można stwierdzić, iż smak wód mineralnych zmienia się ze względu na to, jak głęboko znajdują się pod ziemią jej złoża. Co więcej, wody mineralne mogą różnić się od siebie również składem chemicznym. Badając je pod względem zawartości chemicznej możemy wyróżnić wody kwasowęglowego, jodkowe, krzemowe, czy chlorkowe. Ponadto wody mineralne znalazły zastosowanie również w zabiegach polegających na inhalacji pacjentów z różnymi objawami chorobotwórczymi.

Ważną częścią balneoterapii jest zastosowanie kąpieli przy udziale wód mineralnych. Dodatkowo do kąpieli wodnych wykorzystuje się masaże wirowe i bicze wodne. Przeważnie stosuje się zabiegi z użyciem solanek, wód kwasowęglowych, czy siarczko – siarkowodorowych. Lekarze przyznają, że wody solankowe mają niezwykle istotne znaczenie w wielu terapiach leczniczych, a ich pozytywne znaczenie dla zdrowia pacjenta jest naprawdę widoczne. Przede wszystkim takie zabiegi dobrze oddziałują na regulację ciśnienia tętniczego oraz na nasze krążenie. Coraz częściej stosuje się je w ramach terapii usprawniających narządy ruchu. W przypadku leczenia łojotoku lub łuszczycy lekarz dermatolog może zalecić stosowanie solanu. Kąpiele solankowe uodparniają nasz organizm.

Natomiast kąpiele kwasowęglowe odbywają się przy użyciu wód, które wykazują wysokie stężenie CO2. Dzięki temu kąpiele te znakomicie służą na ludzkie mechanoreceptory skórne. Lekarze zalecają kąpiele kwasowęglowego, kiedy należy obniżyć pacjentowi ciśnienie tętnicze bądź poziom złego cholesterolu. Ulgę po tego typu kąpielach odczuwać mogą pacjenci zmagający się z otyłością, przykrymi nerwobólami lub cukrzycą.

Ciekawą dziedziną balneoterapii są kąpiele siarczkowo-siarkowodorowe, które przeprowadza się w wodach o dużej zawartości rozpuszczonych związków siarki. Specjaliści ostrzegają jednak przed tymi zabiegami siarkowodorowymi, ponieważ mogą one spowodować zatrucie tym składnikiem. W odpowiednich warunkach kąpiele siarczkowo-siarkowodorowe mają pozytywne zastosowanie w procesie zmiękczania i regeneracji naskórka.

Dodatkowo ich lecznicze działanie pozytywnie wpływa na choroby związane z układem krążenia i choroby stawów. Można je również stosować w przypadku chorób skóry oraz schorzeń związanych z narządami rodnymi.